Nowe regulacje ws. kas fiskalnych – co się zmienia od 1 lipca 2025 r.?
📣 Od 1 lipca 2025 r. wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące kas rejestrujących – co to oznacza dla przedsiębiorców?
Nowelizacja przepisów o VAT przynosi ze sobą istotne zmiany w sposobie ewidencjonowania sprzedaży. Ministerstwo Finansów opublikowało dwa projekty rozporządzeń – dotyczących zarówno kas tradycyjnych, jak i wirtualnych (czyli opartych na oprogramowaniu).
🔍 Co warto wiedzieć?
✅ Wprowadzenie możliwości wydawania paragonów w formie elektronicznej (tzw. e-paragonów) – oczywiście po uzyskaniu zgody nabywcy.
Obecnie podatnicy prowadząc ewidencję będą mogli wystawiać paragony fiskalne w postaci papierowej lub elektronicznej, w postaci e-paragonu, po wcześniejszym uzgodnieniu z nabywcą takiej formy jego przekazania, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, tzw.: „HUB paragonowy”. System ten pośredniczy między kasą rejestrującą a nabywcą/konsumentem przy wydawaniu e-paragonu, bez konieczności podawania danych osobowych nabywcy.
✅ Nowe terminy wykonywania obowiązków "kasowych"
Nowe terminy wykonywania obowiązków „kasowych”
Zmiany terminów na wypełnienie obowiązków związanych z użytkowaniem kas online, kas z elektronicznym i papierowym zapisem kopii
Rodzaj obowiązku
|
Dotychczasowy termin
|
Termin po zmianach od 1 lipca 2025 r.
|
Zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego utraty kasy w wyniku jej kradzieży
|
nie później niż w terminie 5 dni od dnia powzięcia informacji o utracie
|
nie później niż w terminie 3 dni od dnia powzięcia informacji o utracie
|
Złożenie do właściwego urzędu skarbowego protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy z raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym w przypadku zakończenia przez kasę online pracy w trybie fiskalnym lub zakończenia przez podatnika działalności gospodarczej
|
5 dni od dnia sporządzenia protokołu
|
3 dni od dnia sporządzenia protokołu
|
Złożenie wniosku o wyrejestrowanie kasy online w stosunku do której serwisant stwierdził, że niemożliwe jest dokonanie odczytu zawartości pamięci fiskalnej tej kasy i w związku z tym przesyła ją niezwłocznie do podmiotu prowadzącego serwis główny w celu dokonania odczytu laboratoryjnego.
|
5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu
|
3 dni od dnia otrzymania kopii protokołu
|
Złożenia do właściwego urzędu skarbowego protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy z raportem fiskalnym rozliczeniowym po zakończeniu prac kas elektronicznym lub papierowym zapisem kopii
|
5 dni od dnia sporządzenia protokołu
|
3 dni od dnia sporządzenia protokołu
|
Złożenie wniosku o wyrejestrowanie kasy starego typu w stosunku do której serwisant stwierdził, że niemożliwe jest dokonanie odczytu zawartości pamięci fiskalnej tej kasy i w związku z tym przesyła ją niezwłocznie do podmiotu prowadzącego serwis główny w celu dokonania odczytu laboratoryjnego.
|
5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu
|
3 dni od dnia otrzymania kopii protokołu
|
Przekazanie przez producenta kasy Ministrowi Finansów informacji o schemacie organizacyjnym serwisu kas oraz jego rozmieszczeniu w kraju
|
14 dni od dnia doręczenia potwierdzenia o spełnieniu przez dany typ kasy funkcji oraz wymagań technicznych (kryteriów i warunków technicznych) dla kas.
|
7 dni od dnia doręczenia potwierdzenia o spełnieniu przez dany typ kasy funkcji oraz wymagań technicznych (kryteriów i warunków technicznych) dla kas.
|
Złożenie przez podmiot prowadzący serwis główny lub podmiot prowadzący serwis, dokonujący fiskalizacji kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia danych dotyczących kasy
|
7 dni od dnia dokonania fiskalizacji kasy
|
3 dni od dnia dokonania fiskalizacji kasy
|
Złożenie przypadku zmiany podmiotu prowadzącego serwis do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, aktualizacji zgłoszenia danych dotyczących kasy
|
5 dni od dnia dokonania zmiany
|
3 dni od dnia dokonania zmiany
|
Podjęcie serwisu
|
nie później niż w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia żądania dokonania serwisu przez podatnika, chyba że dokonano innych ustaleń z podatnikiem.
|
nie później niż w ciągu 24 godzin od chwili zgłoszenia żądania dokonania serwisu przez podatnika, chyba że dokonano innych ustaleń z podatnikiem.
|
Zmiany terminów na wypełnienie obowiązków związanych z użytkowaniem kas wirtualnych
Rodzaj obowiązku
|
Dotychczasowy termin
|
Termin po zmianach od 1 lipca 2025 r.
|
Zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego utraty kasy
|
nie później niż w terminie 5 dni od dnia powzięcia informacji o utracie
|
nie później niż w terminie 3 dni od dnia powzięcia informacji o utracie
|
Złożenie do właściwego urzędu skarbowego protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy z raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym lub zakończenia przez podatnika działalności gospodarczej
|
5 dni od dnia sporządzenia protokołu
|
3 dni od dnia sporządzenia protokołu
|
✅ Ustalenie technicznych standardów dla kas wirtualnych – mających formę aplikacji.
Wirtualna kasa musi posiadać potwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar, że spełnia ona warunki określone w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT. Potwierdzenie to wydawane jest na wniosek producenta.
Podobnie jak w przypadku standardowej kasy tak i w przypadku kasy wirtualnej podatnik jest zobowiązany dokonać jej fiskalizacji. Należy także zapewnić połączenie, które będzie umożliwiało przesyłanie danych do Centralnego Repozytorium Kas. Fiskalizacja jest dokonywana w trybie obsługi kasy.
💡 Nowe przepisy mają na celu nie tylko unowocześnienie narzędzi fiskalnych, ale także zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego i ograniczenie nieudokumentowanej sprzedaży.
Pomagamy klientom przygotować się do nadchodzących zmian – zarówno od strony prawnej, jak i podatkowej. Jeśli zastanawiasz się, jak te zmiany mogą wpłynąć na Twoją działalność, napisz do nas.
Pełna gama usług księgowych i doradczych
Niezależnie od branży, w której działasz, zapewniamy profesjonalną obsługę, dostosowaną do specyfiki Twojego biznesu. Nasz zespół składa się z doświadczonych księgowych, a dzięki stałej współpracy z kancelariami doradców podatkowych, radców prawnych oraz doradców finansowych, jesteśmy w stanie w krótkim czasie, w jednym miejscu zabezpieczyć funkcjonowanie Twojej działalności w optymalny sposób.
Księgowość
Kompleksowa obsługa księgowa i podatkowa dla firm rozliczających się na pełnej księgowości (księgi rachunkowe), w tym CIT- estoński, KPIR lub ryczałcie.
Dowiedz się więcejKadry i Płace
Zapewniamy kompleksową obsługę kadrowo-płacową, gwarantując bezpieczeństwo w zakresie zarządzania personelem oraz terminowe i rzetelne rozliczenia płacowe.
Dowiedz się więcejDoradztwo podatkowe
Gwarantujemy wsparcie doświadczonych radców prawnych oraz doradców podatkowych. Każdą czynność, jaką podejmujemy w imieniu Klienta, poprzedzamy wnikliwą analizą prawnopodatkową, tak aby zminimalizować ewentualne ryzyko prawne.
Dowiedz się więcejDoradztwo Prawne
Przy wsparciu naszych Partnerów z Kancelarii Radców prawnych i Adwokatów zapewniamy pomoc w zakresie prawa nowych technologii, prawa cywilnego, prawa handlowego, prawa finansowego, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz prawa karnego.
Dowiedz się więcejObsługa BHP
Stała obsługa, doradztwo oraz szkolenia dla pracowników z zakresu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
Dowiedz się więcejDoradztwo finansowe
Świadczymy doradztwo ubezpieczeniowe, doradztwo kredytowe, doradztwo inwestycyjne oraz obsługę leasingów.
Dowiedz się więcejDelta 4 Athletes
Obsługa kontraktów sportowych zawodników ligowych przebywających w Polsce.
Dowiedz się więcejPełna oferta
Dowiedz się więcej na temat zakresu naszych usług, oraz korzyści płynących ze współpracy z Delta Consulting.
Skonsultuj się z naszym ekspertem
Zapewniamy kompleksowe doradztwo prawne w różnych dziedzinach.
Delta Consulting
Zapraszamy do kontaktu w sprawie naszych usług.