Wszystkie wpisy

Nowe regulacje ws. kas fiskalnych – co się zmienia od 1 lipca 2025 r.?

Nowe regulacje ws. kas fiskalnych – co się zmienia od 1 lipca 2025 r.?

📣 Od 1 lipca 2025 r. wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące kas rejestrujących – co to oznacza dla przedsiębiorców?

 

Nowelizacja przepisów o VAT przynosi ze sobą istotne zmiany w sposobie ewidencjonowania sprzedaży. Ministerstwo Finansów opublikowało dwa projekty rozporządzeń – dotyczących zarówno kas tradycyjnych, jak i wirtualnych (czyli opartych na oprogramowaniu).

 

🔍 Co warto wiedzieć?

✅ Wprowadzenie możliwości wydawania paragonów w formie elektronicznej (tzw. e-paragonów) – oczywiście po uzyskaniu zgody nabywcy.

Obecnie podatnicy prowadząc ewidencję będą mogli wystawiać paragony fiskalne w postaci papierowej lub elektronicznej, w postaci e-paragonu, po wcześniejszym uzgodnieniu z nabywcą takiej formy jego przekazania, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, tzw.: „HUB paragonowy”. System ten pośredniczy między kasą rejestrującą a nabywcą/konsumentem przy wydawaniu e-paragonu, bez konieczności podawania danych osobowych nabywcy.

 

✅ Nowe terminy wykonywania obowiązków "kasowych"

Nowe terminy wykonywania obowiązków „kasowych”

 

Zmiany terminów na wypełnienie obowiązków związanych z użytkowaniem kas online, kas z elektronicznym i papierowym zapisem kopii

Rodzaj obowiązku
 
Dotychczasowy termin
 
Termin po zmianach od 1 lipca 2025 r.
 
Zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego utraty kasy w wyniku jej kradzieży
 
nie później niż w terminie 5 dni od dnia powzięcia informacji o utracie
 
nie później niż w terminie 3 dni od dnia powzięcia informacji o utracie
 
Złożenie do właściwego urzędu skarbowego protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy z raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym w przypadku zakończenia przez kasę online pracy w trybie fiskalnym lub zakończenia przez podatnika działalności gospodarczej
 
5 dni od dnia sporządzenia protokołu
 
3 dni od dnia sporządzenia protokołu
 
Złożenie wniosku o wyrejestrowanie kasy online w stosunku do której serwisant stwierdził, że niemożliwe jest dokonanie odczytu zawartości pamięci fiskalnej tej kasy i w związku z tym przesyła ją niezwłocznie do podmiotu prowadzącego serwis główny w celu dokonania odczytu laboratoryjnego.
 
5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu
 
3 dni od dnia otrzymania kopii protokołu
 
Złożenia do właściwego urzędu skarbowego protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy z raportem fiskalnym rozliczeniowym po zakończeniu prac kas elektronicznym lub papierowym zapisem kopii
 
5 dni od dnia sporządzenia protokołu
 
3 dni od dnia sporządzenia protokołu
 
Złożenie wniosku o wyrejestrowanie kasy starego typu w stosunku do której serwisant stwierdził, że niemożliwe jest dokonanie odczytu zawartości pamięci fiskalnej tej kasy i w związku z tym przesyła ją niezwłocznie do podmiotu prowadzącego serwis główny w celu dokonania odczytu laboratoryjnego.
 
5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu
 
3 dni od dnia otrzymania kopii protokołu
 
Przekazanie przez producenta kasy Ministrowi Finansów informacji o schemacie organizacyjnym serwisu kas oraz jego rozmieszczeniu w kraju
 
14 dni od dnia doręczenia potwierdzenia o spełnieniu przez dany typ kasy funkcji oraz wymagań technicznych (kryteriów i warunków technicznych) dla kas.
 
7 dni od dnia doręczenia potwierdzenia o spełnieniu przez dany typ kasy funkcji oraz wymagań technicznych (kryteriów i warunków technicznych) dla kas.
 
Złożenie przez podmiot prowadzący serwis główny lub podmiot prowadzący serwis, dokonujący fiskalizacji kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia danych dotyczących kasy
 
7 dni od dnia dokonania fiskalizacji kasy
 
3 dni od dnia dokonania fiskalizacji kasy
 
Złożenie przypadku zmiany podmiotu prowadzącego serwis do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, aktualizacji zgłoszenia danych dotyczących kasy
 
5 dni od dnia dokonania zmiany
 
3 dni od dnia dokonania zmiany
 
Podjęcie serwisu
 
nie później niż w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia żądania dokonania serwisu przez podatnika, chyba że dokonano innych ustaleń z podatnikiem.
 
nie później niż w ciągu 24 godzin od chwili zgłoszenia żądania dokonania serwisu przez podatnika, chyba że dokonano innych ustaleń z podatnikiem.
 
 
 

Zmiany terminów na wypełnienie obowiązków związanych z użytkowaniem kas wirtualnych

Rodzaj obowiązku
 
Dotychczasowy termin
 
Termin po zmianach od 1 lipca 2025 r.
 
Zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego utraty kasy
 
nie później niż w terminie 5 dni od dnia powzięcia informacji o utracie
 
nie później niż w terminie 3 dni od dnia powzięcia informacji o utracie
 
Złożenie do właściwego urzędu skarbowego protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy z raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym lub zakończenia przez podatnika działalności gospodarczej
 
5 dni od dnia sporządzenia protokołu
 
3 dni od dnia sporządzenia protokołu
 

 

✅ Ustalenie technicznych standardów dla kas wirtualnych – mających formę aplikacji.

Wirtualna kasa musi posiadać potwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar, że spełnia ona warunki określone w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT. Potwierdzenie to wydawane jest na wniosek producenta.

 

Podobnie jak w przypadku standardowej kasy tak i w przypadku kasy wirtualnej podatnik jest zobowiązany dokonać jej fiskalizacji. Należy także zapewnić połączenie, które będzie umożliwiało przesyłanie danych do Centralnego Repozytorium KasFiskalizacja jest dokonywana w trybie obsługi kasy.

 

 

💡 Nowe przepisy mają na celu nie tylko unowocześnienie narzędzi fiskalnych, ale także zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego i ograniczenie nieudokumentowanej sprzedaży.

 

Pomagamy klientom przygotować się do nadchodzących zmian – zarówno od strony prawnej, jak i podatkowej. Jeśli zastanawiasz się, jak te zmiany mogą wpłynąć na Twoją działalność, napisz do nas.

Pełna gama usług księgowych i doradczych

Niezależnie od branży, w której działasz, zapewniamy profesjonalną obsługę, dostosowaną do specyfiki Twojego biznesu. Nasz zespół składa się z doświadczonych księgowych, a dzięki stałej współpracy z kancelariami doradców podatkowych, radców prawnych oraz doradców finansowych, jesteśmy w stanie w krótkim czasie, w jednym miejscu zabezpieczyć funkcjonowanie Twojej działalności w optymalny sposób.

Księgowość

Kompleksowa obsługa księgowa i podatkowa dla firm rozliczających się na pełnej księgowości (księgi rachunkowe), w tym CIT- estoński, KPIR lub ryczałcie.

Dowiedz się więcej

Kadry i Płace

Zapewniamy kompleksową obsługę kadrowo-płacową, gwarantując bezpieczeństwo w zakresie zarządzania personelem oraz terminowe i rzetelne rozliczenia płacowe.

Dowiedz się więcej

Doradztwo podatkowe

​Gwarantujemy wsparcie doświadczonych radców prawnych oraz doradców podatkowych. Każdą czynność, jaką podejmujemy w imieniu Klienta, poprzedzamy wnikliwą analizą prawnopodatkową, tak aby zminimalizować ewentualne ryzyko prawne.

Dowiedz się więcej

Doradztwo Prawne

Przy wsparciu naszych Partnerów z Kancelarii Radców prawnych i Adwokatów zapewniamy pomoc w zakresie prawa nowych technologii, prawa cywilnego, prawa handlowego, prawa finansowego, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz prawa karnego.

Dowiedz się więcej

Obsługa BHP

Stała obsługa, doradztwo oraz szkolenia dla pracowników z zakresu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.

Dowiedz się więcej

Doradztwo finansowe

Świadczymy doradztwo ubezpieczeniowe, doradztwo kredytowe, doradztwo inwestycyjne oraz obsługę leasingów.

Dowiedz się więcej

Delta 4 Athletes

Obsługa kontraktów sportowych zawodników ligowych przebywających w Polsce.

Dowiedz się więcej

Pełna oferta

Dowiedz się więcej na temat zakresu naszych usług, oraz korzyści płynących ze współpracy z Delta Consulting.

Skonsultuj się z naszym ekspertem

Skonsultuj się z naszym ekspertem

Zapewniamy kompleksowe doradztwo prawne w różnych dziedzinach.

Dane kontaktowe

Delta Consulting

Zapraszamy do kontaktu w sprawie naszych usług.

email

Skontaktuj się z nami, jeśli masz jakiekolwiek pytania.

kontakt@deltaconsult.pl

telefon

Porozmawiaj z naszym zespołem.

+48 506 844 232

biuro

Przyjdź do naszego biura.

Jaśkowa Dolina 132/20, 80-286 Gdańsk, Polska